.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ازبکهای ریزنقش مشتاق سرمایه گذاری ایرانیها

نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در حالی با اهتزاز پرچم پرافتخار ایران بکار خود پایان داد که ازبکهای ریزنقش پس از نمایشگاه مشتاق سرمایه گذاری ایرانیها شده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به تاشکند، در نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی تاشکند بیش از 75 شرکت داخلی از مازندران و اقصی نقاط کشور بخشی از توانمندی های خود را برای جهانیان به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه که از حیث دکوراسیون، غرفه آرایی و کیفیت برگزاری در نوع خود عالی بود، توانست بخشی از نیازهای تجار مازندرانی شرکت کننده در اکسپوی ازبکستان را به خود جلب کند.   در حالی که تجار کشورهای قدر دیگری نظیر آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و سایر کشورها در نمایشگاه تاشکند حضور داشتند اما 75 درصد بازدیدکنندگان و فضای نمایشگاهی این اکسپو متعلق به ایرانیها بود.

استقبال مردم از نمایشگاه
  ازبکهای زیرنقش که به مردمانی میهمان نواز، خونگرم و علاقه مند به ایرانیها در آسیای میانه شهرت دارند با حضور مشتاقانه و پرشور خود آمادگی سرمایه گذاری و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور جمهوری اسلامی ایران هستنند.   یارانه های دولت به توسعه صادرات دامپروری هدفمند شود   منوچهر بحری، مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران شرکت کننده در اکسپوی ازبکستان با اشاره به اینکه با هدف معرفی بیشتر توانمندی های دام و طیور مازندران در این نمایشگاه حضور یافته است اظهار داشت: دانش فنی صنعت دامپروری با حضور در نمایشگاه ها بارور می شود.   وی با بیان اینکه اطلاعات کافی از شرکت های فعال در ازبکستان نداریم تصریح کرد: راه برای توسعه فعالیت های صنعتی حوزه دام و طیور از طریق نمایشگاه ها فراهم خواهد شد.   رئیس کانون تشکل های کشاورزی مازندران یادآور شد: صنعت دامپروری در ازبکستان تقریبا به صورت نیمه صنعتی وصنعتی فعالیت دارد که می تواند زمینه ساز توسعه مبادلات دانش فنی و صنعتی حوزه دامپروری مازندران و ازبکستان باشد.   وی با بیان اینکه هزینه های تولید در ازبکستان به مراتب کمتر از ایران است از مسئولان دولتی خواست با اعمال یارانه های صادراتی، راه را برای فعالان حوزه دامپروری کشور فراهم سازند.   بحری با اشاره به اینکه مازندران بزرگترین واردکننده علوفه از کشورهای آسیای میانه است، اظهار داشت: میزان مراودات تجاری، اقتصادی و کشاورزی تجار ایرانی با ازبکی باید افزایش یابد.   استقبال کالای ایرانی در بازار ازبک بیشتر از بازار کشورهای خارجی است   جلال الدین سراج الدین، معاون مدیرعامل شرکت پروموزانای ازبکستان که در اکسپوی تاشکند حضور یافته به مهر گفت: حضور شرکتهای فعال صنایع غذایی ایران در این نمایشگاه چشمگیر بوده که می تواند فرصت مناسبی برای افزایش مراودات تجاری بین کشورها در زمینه دانش فنی و اقتصادی فراهم آورد.   وی بیان داشت: در صورت بازاریابی بیشتر تجار ایرانی در ازبکستان می توان اذعان داشت که محصولات ایرانی می تواند بازار ازبکستان را در تصاحب خود بگیرد.   به گفته سراج الدین، محصولات ایرانی مورد نیاز شدید ازبکهاست و دولتمردان این کشورعلاقه مند توسعه تجارت خارجی با ایران هستند.   مدیر فروش شرکت تولید کننده یخچال azntecno ازبکستان با اشاره به اینکه محصولات تولیدی شرکتش در حال حاضر صرفا جنبه فروش در ازبکستان را دارد، اظهار داشت: آمادگی ارتباط دهی با سازندگان یخچالهای ایرانی و مونتاژ محصولات آنان را داریم.   ریتا الکساندر روگانا افزود: محصولات ایرانی دارای کیفیت بالا و ضریب ماندگاری بیشتری نسبت به سایر کشورهای جهان برخوردار است.
   
دنیس گوالو، مسئول فروش شرکت بسته بندی میوه جات الوپاک روسیه با اشاره به اینکه عمده بازدید کنندگان این نمایشگاه را تجار ایرانی و ازبکی تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: ازبکستان در روسیه و ایران زمینه فراوانی برای توسعه صادرات و افزایش مراودات دارد.   مجید صادقی، کاردار سفارت ایران در ازبکستان نیز از حضور چشمگیر شرکتهای ایرانی در اکسپوی ازبکستان ابراز خرسندی کرد و گفت: با اقتصاد با ثباتی که از ازبکستان سراغ داریم می توان مطمئن بود که تجار ایرانی بازار این کشور را در سال های قریب تصاحب خواهند کرد.   قدرت بازاریابی تجار با برگزاری نمایشگاه ها ارتقاء می یابد   رئیس اتحادیه صادرکنندگان مازندران با تاکید بر استمرار نمایشگاه های توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه اظهار داشت: قدرت بازاریابی تجار ایرانی در این نمایشگاه ها ارتقاء می یابد.
نصیرعمرانیان محمدی افزود: اتحادیه تمام توان خود را برای برگزاری بهتر نمایشگاه گذاشته و برنامه های فراوانی برای برگزاری نمایشگاه های توانمندی های مازندران در کشورهای منطقه دارد.   تعرفه ترجیحی مشکل اساسی تجار مازندرانی است   عمرانیان محمدی با بیان اینکه قدرت بازاریابی تجار ایرانی در نمایشگاه ها ارتقاء می یابد، یادآور شد: تعرفه ترجیحی مشکل اساسی تجار مازندرانی است که باید برای تجار فعال در کشورهای CIS این مشکلات از سوی مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران رفع شود.
 
وی با اعلام اینکه بازار رقابت تجار مازندرانی باید در آسیای میانه تصاحب شود گفت: استقبال بی نظیر از اکسپوی تاشکند نشانه علاقه مندی ازبک ها به مردم ایران و تقاضای فراوان آنان نسبت به استفاده از کالای ایرانی است.  
وی با اظهار امیدواری از اینکه شرکتهای مطرح ایرانی بتوانند در اکسپوی ازبکستان به تفاهمنامه ها و قراردادهای نائل آیند افزود: حضور شرکتهای دارای برند بالا در نمایشگاه های بین المللی بیشتر شود.   تولید کنندگان مازندران قابلیت صادراتی بالایی دارند    مدیر امور شعب بانک ملی مازندران با اشاره به حضور موثر تولیدکنندگان مازندران در اکسپوی ازبکستان اظهار داشت: تولید کنندگان مازندران قابلیت صادراتی بالایی دارند.
برات کریمی افزود: اغلب تولیدکنندگان مازندران که پتانسیل صادراتی بالایی دارند دارای مشکل تامین منابع مالی بوده و نیازمند مشاوره بانکی برای تسهیل در مراودات تجاریشان هستند.
  رشد 3.5 برابری صادرات محصولات مازندران به ازبکستان
  معاون برنامه ریزی استانداری مازندران گفت: میزان صادرات محصولات تولیدی مازندران به ازبکستان در سال جاری 3.5 برابر شد.
ولی الله فرزانه افزود: میزان صادرات انواع محصولات تولیدی مازندران به کشور ازبکستان در سال جاری به دو میلیون دلار افزایش یافته است.   کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان فعالتر می شود   سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به برگزاری جلسات منظم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان طی سال گذشته اظهار داشت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان فعالتر می شود.
 

محمد کشاورززاده با اظهار امیدواری از حضور شرکتهای ایرانی در این کشور افزود: از وزارت روابط خارجی اقتصاد و اتاق بازرگانی ازبکستان که زمینه حضور شرکت های ایرانی را فراهم کرد، تشکر می کنم.   کشاورززاده با اشاره به اینکه علاقه مندی شرکتها و تجار ایرانی برای حضور و سرمایه گذاری در ازبکستان امیدوارکننده است، تصریح کرد: روبط تجاری اقتصادی ایران و ازبکستان در حال گسترش است.   وی با بیان اینکه میزان مراودات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان در سال گذاشته 550 میلیون دلار بوده است، اظهار امیدواری کرد: با فعال تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی  ایران و ازبکستان روابط تجاری و اقتصادی این دو کشور روز به روز گسترش یابد.   آشنایی با کشور ازبکستان   جمهوری ازبکستان کشوری در آسیای میانه است که در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال خود را به دست آورد.
این کشور از غرب و شمال با قزاقستان، از شرق با قرقیزستان و تاجیکستان و از جنوب با ترکمنستان و افغانستان همسایه است.
این منطقه از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح مسکونی بود. نشانه‌های زندگی مردم در این دوره زمانی در شهرهای سمرقند، خوارزم، تاشکند و بخارا یافت شده است.
در سده دهم میلادی، منطقه کنونی ازبکستان جزیی از قلمرو سامانیان بود. منطقه کنونی ازبکستان بعدها به ترتیب جزئی از حکومت‌های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک شد.
در قرن نوزدهم امپراتوری روسیه سرزمین‌های خود را گسترش داد و آسیای میانه را تصرف کرد. به این ترتیب ازبکستان بخشی از شوروی شد.
ازبکستان پرجمعیت‌ترین کشور منطقه آسیای میانه است و بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان به شمار می‌آید. گاز، نفت و طلا از غنی‌ترین منابعی است که در طبیعت این کشور نهفته است.
سیاست در ازبکستان
رئیس حکومت در این کشور رئیس جمهور است. اسلام کریم‌اف، رئیس جمهور این کشور، در سال ۱۹۹۰ با رای شورای جماهیر انتخاب شد و تاکنون بر مسند قدرت است.
اگربخواهیم به‌‌شکلی دقیق تر در باره وضعیت او در رهبری ازبکستان قضاوت کنیم باید گفت اواز ژوئن 1989 یعنی دوسال قبل از فروپاشی شوروی زمانی که به‌عنوان دبیر اول حزب کمونیست انتخاب شد، زمام امورازبکستان را در دست گرفت.اما او توانست در دسامبر1991 به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری ازبکستان پس از استقلال نام خود را در تاریخ این کشور ثبت کند.   با آنکه قرار بود پنج سال پس از آن برای باردوم در انتخابات شرکت کند، تحت شرایطی ویژه تصمیم گرفت با برگزاری همه پرسی در مارس 1995 مدت ریاست‌جمهوری خود را تا سال 2000 تمدید کند.
کریم اف در ژانویه 2000 مجددا برای دومین بار درانتخابات پیروز شد اما این‌بار هم تنها پس از دو سال با اصلاح قانون اساسی درسال 2002 دوره ریاست‌جمهوری را از 5 سال به هفت سال افزایش داد.
او در انتخابات 2007 نیز بار دیگر توانست رهبری از بک ها را در دست بگیرد.
در ازبکستان، رئیس دولت نخست وزیر است که رئیس جمهور او را انتخاب می‌کند. بر اساس قانون اساسی ازبکستان رئیس جمهور باید با رای مردم برای دوره‌ای هفت ساله (قابل تمدید برای دور دوم) انتخاب شود.
شورای عالی قانون‌گذاری در این کشور ۱۰۰ کرسی دارد که ۸۴ نماینده آن با رای مردم و ۱۶ نماینده به انتخاب رئیس جمهور برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.
مجلس ملی این کشور ۱۲۰ کرسی دارد که نمایندگانش با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شوند.
اقتصاد در ازبکستان
تولید ناخالص داخلی این کشور 15/64میلیارد دلار است. رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی 5/9 درصد بود. ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.
بر اساس آمار وزارت کار این کشور نرخ بیکاری در ازبکستان هشت دهم درصد است و به علاوه ۲۰ درصد نیز جویای کار هستند.   ۳۳ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور به طور رسمی 3/12 درصد اعلام شد.
محصولات صادراتی این کشور شامل پنبه، طلا، انرژی، کودهای معدنی، فلزات آهنی و غیرآهنی، منسوجات، محصولات غذایی، ماشین‌آلات و اتوموبیل است که به کشورهای روسیه (8/23 ردصد)، لهستان (7/11 درصد)، چین (4/10 درصد)، ترکیه (7/7 درصد)، قزاقستان (9/5 درصد)، اوکراین (7/4 درصد) و بنگلادش (3/4 درصد) صادر می‌شود.
محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد غذایی، مواد شیمیایی و فلزات آهنی و غیرآهنی است که از کشورهای روسیه (8/27 درصد)، کره جنوبی (2/15درصد)، چین (4/10 درصد)، قزاقستان (3/7درصد)، آلمان (1/7 درصد)، اوکراین (8/4درصد) و ترکیه (5/4 درصد) وارد می‌شود.
مردم ازبکستان
جمعیت این کشور حدود ۲۸ میلیون و ۲۶۸ هزار نفر با میانگین سنی ۲۳ سال است. امید به زندگی برای زنان ۶۹ و برای مردان ۶۲ سال است.
کمتر از یک دهم درصد از جمعیت بزرگسال این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. ۸۰ درصد از مردم آن ازبک، ۵.۵ درصد روس و ۵ درصد تاجیک هستند.
۸۸ درصد از مردم ازبکستان مسلمان هستند که اغلب آنها پیرو مذهب شیعه‌اند. زبان رسمی این کشور ازبکی است.
ارتباطات در ازبکستان

در این کشور یک میلیون و ۷۹۳ هزار خط تلفن ثابت و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار خط تلفن همراه وجود دارد. ازبکستان ۱۱ هزار و ۸۲۳ میزبان اینترنتی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر اینترنت دارد. 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.